2014-06-12 11:36:36

Czas polubić lektury!

Nie będę czytał tej lektury! To słyszymy bardzo często. Jak zachęcić dzieci i młodzież do wzięcia książki do ręki? Korzyści z czytania książek przecież są ogromne: łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie, rozbudzanie wyobraźni, wzbogacanie języka, poszerzanie wiedzy. A tak mało osób czyta…

 Klasy IV i V według nowej podstawy programowej powinny poznać cztery lektury. Wybieramy je wspólnie. Każdej lekturze towarzyszy projekt. Praca w grupach przekłada się na twórcze dokonania uczniów. Tworzą magiczne krzesła, tajemnicze ogrody, portrety postaci z lektur. Przenoszą się wraz z bohaterami w miejsca wydarzeń wykonując makiety; czy to miast (podróż F.Fogga), akademii (Pana Kleksa), wyspy (Zenka z „Tego Obcego”). Potrafią się wcielić w role. Bajki Ignacego Krasickiego zaadaptowane na potrzeby sceny przez klasę Vb były znakomite, tak jak i fragmenty „Pinokio” klasy IVb. W pamięci pozostaje wspaniała „lekcja kleksografii”, której efektem były dzieła na miarę Akademii Pana Kleksa.

Celem kolejnego zadania dla uczniów klasy IVb było zaprezentowanie dowolnej pozycji czytelniczej i zachęcenie innych do jej przeczytania. Prezentacja wzbogacona była o elementy dodatkowe: plakaty, rekwizyty, efekty dźwiękowe, nagrania piosenek, stroje oraz wystawy książek danego autora. Ogromne wrażenie zrobiła perfekcyjnie przygotowana prezentacja Igora Szukalskiego książki Andrzeja Maleszki pt. „Tajemnica mostu” zakończona wspólną zabawą przejścia pod mostem zapomnienia o obowiązkach szkolnych i przeniesienia się w czas przygód wakacyjnych.

Prace były prezentowane na wystawach szkolnych, a ich przebieg jest udokumentowany na stronie szkoły.

Rozszerzamy ofertę lektur o nowe pozycje. To ciekawe, współczesnym językiem pisane książki, po które dzieci sięgają częściej. Wierzę, że pomysł wzbogacania zasobów biblioteki o nowości będzie dalej wspierany przez panią Dyrektor. W imieniu dzieci serdecznie dziękuję.

GALERIA